Wegańska paella


Paella to hiszpańska potrawa, którą tradycyjnie przygotowuje się z owocami morza, ale dopuszcza się wiele jej odmian. Jej wegetariańską wersję można dostać prawie w każdej hiszpańskiej restauracji. Wielokrotnie próbowałam tego dania w różnych regionach Hiszpanii aż trafiłam na najpyszniejszą w pewniej restauracji w Madrycie. Od innych odróżniała ją dodatek mięsistych boczniaków i rozpływającej się fasoli. Od dawna planowałam odtworzyć to danie w domu i kiedy udało mi się przywieźć z Polski piękne boczniaki od razu zabrałam się do roboty.



Składniki:

-220 g ryżu krótkoziarnistego (ja użyłam brązowego)
-250 g boczniaków
-1 czerwona papryka
-100 g fasolki szparagowej
-125 g fasoli "piękny jaś" (ja użyłam małej puszki)
-garść pomidorków koktajlowych
-garść zielonych oliwek
-500-1000 ml bulionu
-1 ząbek czosnku
-1/2 łyżeczki kurkumy
-1/2 łyżeczki wędzonej papryki
-1/2 łyżeczki pieprzu
-1/2 łyżeczki chili (w zależności jak bardzo ostre chcemy danie)
- 1 łyżeczka sosu sojowego
-sól
-cytryna

Przygotowanie:

1. Na łyżce oleju podsmażyć czosnek przeciśnięty przez praskę lub drobno pokrojony. Po chwili dodać boczniaki pokrojone w dość duże kawałki. Posolić i poczekać aż odparuje większość wody, którą puszczą boczniaki

2. Do podsmażonych grzybów dorzucić pokrojoną w paseczki paprykę i fasolkę szparagową i pomidorki. Smażyć ok 3-5 min.

3. Do tak przygotowanych warzyw dodać ryż i pozwolić mu wchłonąć cały płyn z patelni, aż zacznie się lekko prażyć. Dodać przyprawy, sos sojowy i wlać bulion. Bardzo ważne, żeby po wlaniu płynu nie mieszać już dania. Ja na początek użyłam 500 ml płynu, ale w trakcie dolałam więcej. Wszystko zależy od ryżu jakiego użyjemy. Biały ryż ugotuje się szybciej i wchłonie mniej bulionu. Dania trzeba co jakiś czas próbować, aż stopień miękkości będzie nam odpowiadał. Ja użyłam brązowego ryżu, wiec zajęło to prawie godzinę.

4. Ok. 10 min przed końcem gotowania dodać fasolę - powinna być ciepła i maślana, ale nie rozgotowana. 

5. Kiedy ryż zmięknie dodać oliwki, wszystko dokładnie wymieszać i podawać lekko skropione sokiem z cytryny



Komentarze